"Wesele" zostało zainspirowane prawdziwym wydarzeniem: ślubem poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. Wyspiański deprecjonuje i obala mity narodowe, krytycznym okiem patrzy na możliwość sojuszu poszczególnych warstw społecznych, wyjaskrawia antagonizmy klasowe, narodowościowe, religijne.
Witkacy tęskni, i ja tęsknię, do dawnych dobrych czasów, do wspólnot niezakłamanych, pięknych indywidualności. A że te czasy nie wrócą, bo nie można cofnąć kultury, to Witkacy przy pomocy sztuki właściwej i sztuki życia uczy współczesnych dziwności. Powiedzmy więc, że nie gardzi realnością a trywialnością, czyli kiczowatą formą istnienia i głupią sztuką, która uczy głupiego, ograniczonego życia.
UWAGI:
Bibliogr. s. [248]. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nihilizm, słowo wytarte dziś i spowszedniałe, kryje w sobie burzliwą historię filozoficznego sporu, toczącego się w Europie przez blisko dwieście lat - sporu o zasadę stanowienia najwyższych wartości. Wobec nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy to pierwsza próba interpretacji dziejów pojęcia nihilizmu, która wskazuje na jego nierozerwalny związek z historią nowoczesności - od niemieckiego romantyzmu i słynnej Atheismusstreit między J.G. Fichtem a F.H. Jacobim, poprzez Heideggerowską lekcję Nietzscheańskiej wykładni "nihilizmu europejskiego", aż po współczesny fenomen "banalizacji" nihilizmu, ujawniony w amerykańskiej debacie wokół "liberalnego ironizmu" Richarda Rorty`ego. Nowoczesność rozumiana jest w tym wypadku nie tyle jako konkretna epoka w dziejach kultury i cywilizacji, ale jako duchowe uniwersum, w którym ideą przewodnią, organizującą całość kreacyjnych ambicji i interpretacyjnych uroszczeń - stało się pojęcie ładotwórczego projektu. Nihilizm jest wielkim tematem literatury nowoczesnej, a w polskiej literaturze nurt ten reprezentują dzieła Witolda Gombrowicza i Stanisława Ignacego Witkiewicza. Celem mojej książki jest prześledzenie sposobu, w jaki autorzy Pornografii i Nienasycenia podejmują problem nihilizmu, i w jakim stopniu ich własna sztuka i myślenie stają się odpowiedzią na ten problem. Konkluzje, do których obaj pisarze doszli, zaszyfrowane w literackich metaforach, konstrukcjach narracyjnych, stylistycznych wyborach, ale także w wypowiedziach explicite filozoficznych - mają dziś dla nas większe znaczenie, niż mogliśmy kiedykolwiek podejrzewać.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Dzień Lechonia mijał wśród rozgwaru, plotek, rozmów o wszystkim i o niczym, kaskad jego śmiechu i oszałamiających rac dowcipu. W nocy, po opustoszałych ulicach sunął błądzący bez celu cień. Suchy profil zaostrzał się bardziej niż zwykle, wąskie usta zacinały się jeszcze mocniej - z głową wysoko zadartą, tonął w gwiazdach. Tak było kiedyś w Warszawie i potem w Paryżu, tak musiało być w Nowym Jorku. Baudelaire`owski albatros o skrzydłach za ciężkich by chodzić po ziemi - modlił się wierszami o cudy. Dla siebie i dla świata. Dla wolnej Warszawy swojej młodości, której obiecał wierność aż po wygnańczy grób."
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni